اندازه متن
- کوچکتر | + بزرگتر
بالا
Top
   

زمان جاری : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 1:09 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم





star67 آفلاین



ارسال‌ها : 343
عضویت: 12 /7 /1393
محل زندگی: تهران
تشکرها : 2974
تشکر شده : 1282
پاسخ : 4 RE معرفی ستارگان زیبای آسمان
شباهنگ ستاره درخشان آسمان شب

ستاره شباهنگ یا شِعرای یمانی درخشانترین ستاره آسمان از صورت فلکی سگ بزرگ در شب های زمستان و بهار است که آن را در انگلیسی با نام Sirius می شناسند.
 در پارسی با نام تیشتر یا تیر(با سیاره تیر اشتباه گرفته نشود) یاد میشود.


قدر ظاهری شباهنگ  1.47-  است. این ستاره 3.5 برابر روشن تر از Arcturus در گاوران است.  با 8.6 سال نوری فاصله ، سیریوس یکی از نزدیک ترین ستاره به ما بعد از خورشید است .

در واقع آن نزدیکترین ستاره که به راحتی با چشم غیر مسلح از نیمکره شمالی قابل مشاهده است . این ستاره توسط اخترشناسان به عنوان یک ستاره نوع “A” طبقه بندی شده است ، یعنی بسیار داغ تر از خورشید ما ،  در مورد دمای سطح آن حدود 17000 درجه فارنهایت ( خورشید حدود 10000 درجه F), با  بیش از دو برابر جرم خورشید در رشته اصلی ستارگان قرار گرفته است ، به این معنی که تولید بیشتر انرژی این ستاره با تبدیل هیدروژن به هلیم از همجوشی هسته ای می باشد.

 ستاره شباهنگ  در صورت فلکی سگ بزرگ  باستاره ابط الجوزا در صورت فلکی جبار و شعرای شامی در سگ کوچک، با یکدیگر تشکیل مثلث زمستانی را میدهند.



گاهی اوقات ناظران به دلیل روشنایی زیاد ، چشمک زدن و تغییر رنگ این ستاره, آن را اشتباهاَ بعنوان یک  UFO گزارش کرده اند.  دلیل این تغییرات رنگی و چشمک زدن ها چیست ؟
چون نور آن قبل از اینکه به چشم ما برسد باید از جو زمین عبور کند و این تغییرات در چگالی و دمای آن , نور را تحت تاثیر قرار می دهد و شباهنگ را بصورت چشمک زن می بینیم .


در آذرماه، سیریوس در اواسط شب در آسمان خودنمایی می کند و در اواسط  فروردین ماه شباهنگ در جنوب غربی می باشد. پیدا کردن این ستاره درخشان آسمان کار دشواری نیست  به علاوه، هر کسی که با صورت فلکی شکارچی آشنا باشد می تواند به سادگی با کشیدن یک خط از کمربند جبار، به سمت چپ (تقریباَ هشت برابر) شباهنگ را پیدا کند.





شباهنگ دارای یک همدم ضعیف می باشد که در تصویر بصورت نقطه ای خیلی کوچک درپایین سمت چپ قابل مشاهده است , با عنوان شباهنگ B. این تصویر توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است .




تاریخ و اسطوره شباهنگ از زمان های قدیم شناخته شده است  و نام آن ماهیت خود را به عنوان ” سوزان ” یا به معنی ” درخشان ” بدست آورده است. از قدیم و در نیمکره شمالی ستاره شعرای شامی و بتای سگ بزرگ را به دلیل اینکه قبل از سیریوس طلوع می کردند به عنوان ستارگان آشکار کننده شباهنگ شناخته می شدند. در زمان مصریان باستان طلوع این ستاره را با بالا آمدن رود نیل همراه می دانستند. اگر چه سیل می تواند نابودی به ارمغان بیاورد اما خاک های جدید و زندگی جدید باعث نعمت و برکت بود . سیریوس نشان دهنده  خدا، زندگی، مرگ ، زاد و ولد و تولد دوباره زندگی گیاهی در امتداد رود نیل بود.


منبع: سایت نجوم ایران







امضای کاربر :
زندگی با رنگ خدایی یعنی :

چنان زندگی کن که ...

کسانی که تو را می شناسند،

 اما خدا را نمی شناسند

به واسطه آشنایی تو، با خدا آشنا شوند!










سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 09:29
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از star67 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: zoro_388 / a66818 / faghatkhoda / golpari / asieh /
پرش به انجمن :