اندازه متن
- کوچکتر | + بزرگتر
بالا
Top
   

زمان جاری : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 6:17 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم





ارسال پاسخ
تعداد بازدید 860
نویسنده پیام
taranom آفلاین



ارسال‌ها : 613
عضویت: 27 /11 /1391
محل زندگی: tehran

تشکرها : 1138
تشکر شده : 1314
دانستنی هایی درباره ی سه سال اول زندگی کودک
می دانیم که کودکان همانقدر که به عشق و محبت نیاز دارند ، به پیروی از قوانین هم نیازمندند . اما آنچه والدین باید در نظر داشته باشند این است که چه انتظاراتی از فرزند خود داشته باشند که با دوره سنی او متناسب باشد ...


 اگر توقع و انتظارات والدین بیش از حد باشد ، سرخوردگی فرزند و آنها را در پی خواهد داشت و زمانی که توقع و انتظارات کمی داشته باشند ، بی توجهی به کودک و بی قید و بند بودن او را سبب خواهند شد . برای آنکه بدانیم چه انتظاراتی از کودک داشته باشیم بهتر است که با توانایی های هر دوره ی سنی آشنا شویم .
به فرزندمان اجازه دهیم که در مسیر طبیعی تکامل خود قدم بردارد .
درباره سال اول زندگی کودک سخن زیادی برای گفتن نداریم . خوشبختانه والدین امروزی ، زیاد کودکان خود را تحت فشار قرار نمی دهند و او را پیش از کسب آمادگی کامل ، وادار به راه رفتن نمی کنند. همه ی کارشناسان کودک به والدین این توصیه را دارند:  بهترین کار برای کمک به تکامل جسمی و روحی کودک این است که او را آزاد بگذارید تا در مسیر تکاملی خاص خود قدم بردارد و به پیش برود. به طور مثال به او فرصت بیشتری بدهید تا برای راه رفتن بر روی زمین از دست و پاهای خود استفاده کند . سعی نکنید که خیلی زود کودک خود را از شیر بگیرید یا دستشویی رفتن را به او بیاموزید .

در سال دوم زندگی
، بهتر است که کودک را تحت فشار قرار ندهیم . سعی نکنیم که خیلی زود او را از شیر خوردن محروم سازیم. کودکی که زودتر از موقع ، شیر خورد ن ( مکیدن سینه مادر یا سر شیشه ) را کنار بگذارد ، خیلی زود به مکیدن انگشت شست رو می آورد ؛ زیرا او نتوانسته نیاز روحی خود را تأمین نماید و هیچ راهی برای بیان آن نمی شناسد. آموختن نحوه استفاده از دستشویی  و از کهنه گرفتن کودک نیز زمانی باید صورت بگیرد که او آمادگی لازم را داشته باشد. اگر زودتر از موقع به او فشار بیاوریم و او را مجبور کنیم ، او گیج خواهد شد . درست مثل زمانی که هنوز نمی تواند راه برود ولی ما به او اصرار می کنیم که راه برود و حتی در بعضی از موارد خشمگین می شویم و با او به تندی رفتار می کنیم . پس چه زمانی آموزش کودک را شروع کنیم ؟
پاسخ این سؤال بسیار ساده است : زمانی که کودک آماده باشد . او مهارت های دیگر مانند نوشیدن با لیوان ، غذا خوردن با قاشق و چنگال و لباس پوشیدن را نیز زمانی می تواند فرا بگیرد که آمادگی فراگیری آنها را داشته باشد. البته فراموش نکنید که آماده شدن و اظهار تمایل کودک به تدریج ، صورت می گیرد .
 کج خلقی ها و بد رفتاری های کودک موقتی است . آنها را طبیعی تلقی کنیم .
 وقتی که کودک 5/2 تا 3 ساله نمی گذارد که شما ژاکت را بر تن او بپوشانید و بدرفتاری می کند ،  ناراحت نشوید ؛  این رفتار طبیعی است . تقریباً همه ی کودکان در این دوره ی سنی به همین شکل رفتار می کنند ؛ زیرا احساس می کنند که فرد کامل ، مستقل و بسیار مهمی هستند .
برای همین یک کودک 5/2 تا 3 ساله می خواهد در لباس پوشیدن خود نقش داشته باشد و از این که مثل یک نوزاد ، لباس بر تن او کنید ناراحت خواهد شد . او ترجیح می دهد کــه " مادر"  همراه  و دستیار او باشد .
نکته مهم دیگر این است که در این دوره سنی ، کودک مفهوم زمان را به خوبی درک نمی کند . او نمی داند " عجله داشتن " یعنـی چه  و توضیحات ما برای شرح آن نیز  فایده ای نخواهد داشت . اگر نیازهای کودک را بشناسیم ؛ به او فرصت دهیم تا بعضی از کارهای خود را انجام دهد ، و زمانی که کار را به پایان می رساند او را کمک کنیم ، کودک را در مسیر مطلوب و مورد علاقه اش قرار داده ایم . به تدریج که او مسئولیت پذیرمی شود ، بد خلقی را کنار خواهد گذاشت و تحریک پذیر نخواهد بود . به خاطر داشته باشیم که اگر مقاومت و لجبازی های کودک ادامه یابد ، در موارد دیگر هم بروز خواهد کرد . به طور مثال ، ابتدا از پوشیدن لباس خودداری می کند ، سپس غذا نمی خورد ، و در مرحله بعدی نمی خوابد و ...  . معمولاً کودکان در مواردی مقاومت و لجبازی می کنند که از سوی والدین فشار بیشتری وجود داشته باشد . هر گاه با مقاومت کودکان رو به رو شدیم بهتر است که رفتار خود را ارزیابی کرده و خود را به جای فرزندمان بگذاریم . اگر  کمی انعطاف پذیرتر باشیم ؛ حتما نگرش و رفتار ما تغییر خواهد کرد .

 بدون خشونت به بیان قوانین مورد نظر خود بپردازید :
 در سرتاسر این دوره ( کودکی ) ، برای شناختن کودک خود ، حساسیت داشتن نسبت به او و صبر و شکیبایی ورزیدن در برابر کارهای او نیاز به فرصت کافی خواهیم داشت . به طور مثال ، اگر کودک صورت خود را می شوید و آب را به اطراف می پاشد ، بهتر است که او را تشویق کنیم . اگر او به احساس رضایتمندی و درک شما از خود پی ببرد ، با کمال میل با شما همکاری خواهد کرد . قاطعیت داشتن بدون عصبانیت ، از طرف بسیاری از کودکان پذیرفته شده است . به همین دلیل آنها قوانین تغییر ناپذیر کودکستان را می پذیرند .
بی صبری و ناشکیبایی و خشونت از جمله عواملی است که سبب می شوند کودکان به خوبی منظور والدین را درک نکنند و به لجبازی و مقاومت کردن بپردازند .


امضای کاربر :
آخرین سنگر سکوته......خیلی حرفا گفتنی نیست
پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 - 15:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از taranom به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: rasoul & rezvan71r71 &
rasoul آفلاین



ارسال‌ها : 995
عضویت: 20 /12 /1391
محل زندگی: ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡

تشکرها : 5518
تشکر شده : 3596
پاسخ : 1 RE دانستنی هایی درباره ی سه سال اول زندگی کودک
مرسی...
چهارشنبه 15 خرداد 1392 - 17:02
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از rasoul به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: taranom /
sangesabur آفلاین



ارسال‌ها : 1002
عضویت: 20 /2 /1392
محل زندگی: بهشهر

تشکرها : 2591
تشکر شده : 2870
پاسخ : 2 RE :)
سال هاى اول زندگى بچه تو تربيتش خيلى مهمه.شير دادن بايد به ميزانى باشه كه بچه دوس داره و نبايد دوسال اول اصلا بچه رو منع كرد از خوردن.خودش بايد وقتى سير شد و مكيدنش متوقف شد بچه رو جدا كرد.و يا حتى اونايى كه شيرخشک مىخورن از محبت و آغوش مادر نبايد كم داشته باشن.يا حتى واس اينكه پدر هم شيرينيه شيرخوردن بچه رو حس كنه گاهى بذاريد همسرتون شيشه شيرو بده دهن بچه و تو بغلش بگيرتش. .اگه بچه شيرشو هم به ميزان كافى بخوره اما محبت يا ارضاى دهانيش صورت نگيره (كه ازطريق مكيدن سينه مادره) باز هم ممكنه شصتشو بمكه و يا اختلالاى ديگه اى به وجود بياد.و موضوع ديگه اينكه بچه تو سن 3 سالگى همونطور كه خونديد يه نوع خودمحورى مىگيره و دنيارو از نگاه خودش مىبينه و لجباز مىشه.زياد سعى نكنين جلو لجش رو بگيرين توجه نكنين طبيعيه!فداتون

امضای کاربر :
یارب این قافله را لطف ازل بدرقه باد ...
چهارشنبه 15 خرداد 1392 - 22:18
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از sangesabur به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: barfin / taranom /
sangesabur آفلاین



ارسال‌ها : 1002
عضویت: 20 /2 /1392
محل زندگی: بهشهر

تشکرها : 2591
تشکر شده : 2870
پاسخ : 3 RE ;)
يه كتابى هست به نام مربى كودک خود باشيم درباره تربيت از كودکى تا جوانى از ديدگاه ژان ژاک روسو كه اين كتاب خلاصه اى از كتاب اميل اين نويسندس...

امضای کاربر :
یارب این قافله را لطف ازل بدرقه باد ...
شنبه 18 خرداد 1392 - 13:58
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از sangesabur به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: taranom /
sangesabur آفلاین



ارسال‌ها : 1002
عضویت: 20 /2 /1392
محل زندگی: بهشهر

تشکرها : 2591
تشکر شده : 2870
پاسخ : 4 RE دانستنی هایی درباره ی سه سال اول زندگی کودک
ددوستتای گلم من سه شنبه کنفرانس دارم راجب چگونه والد خوبی باشیم...واس نربیت فرزند و این چیزا کتابی یا چیزی سراغ ندارین بهم معرفی کنیین

امضای کاربر :
یارب این قافله را لطف ازل بدرقه باد ...
یکشنبه 05 آبان 1392 - 13:47
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :