اندازه متن
- کوچکتر | + بزرگتر
بالا
Top
   

زمان جاری : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 9:37 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم





ارسال پاسخ
تعداد بازدید 1223
نویسنده پیام
gomnam62 آفلاین



ارسال‌ها : 1613
عضویت: 30 /2 /1393
محل زندگی: بابل
تشکرها : 4264
تشکر شده : 9599
ان شاءلله وعده همه ما تو بهشت خدا
بهشت نقطه مقابل جهنم است؛ همان گونه که هیچ زبان و قلم و بیانی توانایی ندارد جهنم و عذابهای آن را توصیف کند، هیچ زبان و قلم و بیانی هم قادر نخواهد بود بهشت و نعمتهای آن را آن گونه که هست توصیف، و بیان کند.

 چون خداوند بهشت را از رحمت و شفقت و مهربانی و لطف و رأفت خویش آفریده و خواسته است از میهمانان بهشتی خویش به احسن وجه پذیرایی کند؛ وقتی تعدادی میهمان عزیز می خواهد بر من و شما وارد شود آنچه در توان داریم سعی می کنیم اسباب پذیرایی ایشان را به نحو مطلوب انجام دهیم حال چه رسد به خداوند که در هر زمینه ای وقتی بگوید باش، موجود می شود معلوم است که چه چیزی مهیا کرده است

چون خداوند در آیه 17 سوره سجده فرموده:
 
(فلا تعلمُ نقسٌ ما اُخفِیَ لهم من قرَّهِ اعینٍ): «یعنی هیچ کس نمی داند چه پاداشهای مهمی که مایه روشنی چشمهاست برای آنها نهفته شده است





امضای کاربر :
(( همواره برای خدا باشیم »=« در راه خدا باشیم »=« معرّف خدا باشیم ))


رسم گمنامی عجب عمق عظیمی دارد. که اهل آن هر چه در گمنامی پیش میروند به پایان خط نمی رسند.
چهارشنبه 26 آذر 1393 - 11:33
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 9 کاربر از gomnam62 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: star67 & sajedeh & anabita & sanjaghak1374 & seti & mehrdad_b30 & rezvan71r71 & z6923 & aristocratic-girl &
gomnam62 آفلاین



ارسال‌ها : 1613
عضویت: 30 /2 /1393
محل زندگی: بابل
تشکرها : 4264
تشکر شده : 9599
پاسخ : 1 RE ان شاءلله وعده همه ما تو بهشت خدا
یا در روایتی آمده است که خداوند بهشت را چنان آفریده و چیزهایی در آن خلق فرموده است که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به عقل احدی نیامده است.



در روز قیامت، ملائکه و فرشتگان الهی با ناقه هایی از نور بهشتیان را به بهشت می برند که به محض رسیدن ایشان به بهشت، درهای بهشت باز می شود و نگهبانان بهشتی و رضوان خازن بهشت و فرشتگان الهی به استقبال بهشتیان می آیند و با آغوش باز و با خوشحالی و خرسندی بی نظیر، ایشان را به بهشت می برند. و در آستانه بهشت، چشمه هایی است که بهشتیان از یکی می نوشند و تمام مفاسد اخلاقی از قبیل حقه و کینه و حسادت و دشمنی و خصومت و... از سینه هایشان زدوده می شود و قلب و دل و روح وروانشان، بسیار پاک و پاکیزه و طیّب و طاهر می گردد. و در یکی هم شستشو و آب تنی و حمام می کنند که هم جوان می شوند و هم بدنشان صحیح وسالم می شود، هم زیبا و نورانی می شوند و هم حیات جاویدان پیدا می کنند که دیگر هرگز مرگی نخواهند داشت و هیچ مریضی و ناراحتی و غم و اندوه و حزنی هم در انتظارشان نخواهد بود. در واقع چشمه آب حیاتی که انسان در دنیا به دنبالش می گردد در بهشت است.


بعد فرشتگان الهی، ایشان را به قصرها و کاخها و منزلهای بسیار فاخر و نورانی و زیبایشان راهنمایی می کنند که بزرگی و عظمت و زیبایی آنها را خدا می داند. قصرهایی که از طلا و نقره و یاقوت و زبرجد و سندس و استبرق و... ساخته و پرداخته شده است. قصرهای شیشه ای و بلورین که درونشان از بیرون دیده می شود و بیرونشان از درون. در حیات قصرها درختان سر به فلک کشیده با برگهایی پهن و با سایه هایی خنک و دلپذیر و مملو از انواع و اقسام میوه ها. در زیر درختان بهشتی چشمه سارها و نهرهایی جاری است که آبشان از عسل شیرین تر و از شیر سفیدتر و از یخ و برف خنک تر و از مشک و عنبر خوشبوتر است. تازه این آبهای بهشتی است چه رسد به اینکه از بعضی از نهرهای بهشتی، عسل مصفی جاری است. و از بعضی شیر شیرین و خوش طعم و گوارا جاری است که هیچ وقت فاسد و بد مزه نمی شود و از بعضی شراب طهور جاری است که بسیار لذت بخش است و هر نوشنده ای مدهوش می شود؛ و هیچ ضرر و زیانی هم ندارد، نه عقل را زایل می کند و نه سردرد و سرگیجه می آورد. میوه های بهشتی در دسترس بهشتیان است هر وقت و هر میوه ای را اراده کنند در اختیارشان قرار می گیرد.



انواع و اقسام غذاهای بهشتی، چه ماهی، چه گوشت قرمز و چه گوشت مرغ و پرندگان، کاملاً در اختیارشان است. مرغها و پرندگان بهشتی هر کدام به اندازه شنر می باشند که نه احتیاج به ذبح و سر بریدن دارند و نه پختن و سرخ کردن، بلکه کاملاً پخته شده و آماده اند، کافی است که بهشتیان گوشت مرغی را اراده کنند که آن مرغ، می آید در مقابل اینها به زمین می نشیند و پرهایش می ریزد و بهشتیان از هر جای بدن آن که بخواهند می خورند بعد هم آن مرغ و پرنده به اذن خدا صحیح و سالم می شود و به هوا پرواز می کند و به دیگر مرغان و پرندگان بهشتی فخر می فروشد که اولیای الهی از گوشت من خورده اند.


هوای بهشت به قدری مطلوب و دلچسب و دلپذیر است که حد و حساب ندارد، چون در بهشت نه خورشید است تا از گرمای طاقت فرسای تابستان آن نشود دوام آورد و نه زمستان سرد و یخبندان دارد تا از زمهریر و سرمای سوزناک آن نشود طاقت آورد، بلکه هوای بهشت همیشه بهاری و تر و تازه است و همیشه نسیم های خنک می وزد؛ زیرا علاوه بر نبودن زمستان و تابستان، درختان سر به فلک کشیده و سایه های آنها که هر برگی از آن درختان مخصوصاً درخت طوبا به یک مملکت و به یک امتی سایه می اندازد. مخصوصاً با وجود نهرها و چشمه سارها و آبشارهای بسیار زیاد و بزرگ که آبهایی بسیار خنک و صاف و زلال دارند طبیعی است که این شرایط بهشت، چه آب و هوای دلچسبی را به وجود خواهد آورد. و مزیت های نهرهای بهشتی این است که هیچ کس در آنها غرق نمی شود بلکه همانند ماهی هر مقدار آب تنی کند و در آب فرود رود هیچ اتفاقی برایش نمی افتد بعد هم از آب خارج می شود و به عیش و نوش می پردازد.



در کنار رودخانه ها و نهرهای بهشتی، خیمه هایی وجود دارد که حوریان بهشتی در داخل آنها مستورند و هر آن انتظار اولیای الهی را می کشند. حورالعین ها همیشه دوشیزه و دائم البکاره اند. و قبل از شوهران بهشتی شان، هیچ کس با ایشان تماس پیدا نکرده است و هیچ چشمی ایشان را ندیده است. این حورالعین ها فقط به شوهرانشان عشق می ورزند و بس. حورالعین ها گویا درّ داخل صدف هستند؛ به قدری زیبا و درشت چشم و نار پستان هستند که حساب ندارد و به قدری زیبا و نورانی هستند که ساق پایشان از زیر هفتاد تا لباس دیده می شود و وقتی آب می خورند گلویشان بس که شیشه ای بلورین است، از بیرون دیده می شود.
حتی حوض ها و نهرهایی در بهشت است که از آنها حورالعین می روید و بهشتیان وقتی به کنار دریا و رودخانه ها و حوض های مزبور می روند هر کدام از آنها را که بخواهند همانند چیدن میوه، می چینند بعد هم فوراً در جایش حوری دیگری می روید.

در بهشت، غلمان و نوجوانان زیبارویی است که خداوند آنان را برای پذیرایی از بهشتیان آفریده که بسیار زیبا و نورانی و تمیز و پاک هستند که گویا درّهای پراکنده می باشند. اینان با جامهای طلایی و نقره ای و بلورینی که در دست دارند از نهرهای آب و عسل و شیر و شراب طهور و میوه های خوش طعم و غذاهای لذیذ بهشتی مرتب می آورند و همانند پروانه به طور مرتب در گرداگرد وجود بهشتیان می چرخند و از ایشان سقایت و پذیرایی می کنند. با اینکه بهشتیان احتیاج به پذیرایی کننده ندارند؛ زیرا هر چیزی را که اراده کنند در خدمتشان حاضر می شود اما وجود این پذیرایی کنندگان نوجوان زیبارو بر احترام و لذت بهشتیان می افزاید.
علاوه بر این نوجوانان زیبارو، خود ملائکه الهی و فرشتگان بهشتی با جان و دل از بهشتیان پذیرایی می کنند و همانند غلام حلقه به گوش در خدمت ایشان هستند.


در بهشت نغمه ها و ساز و آوازهای بسیار مطلوب و روح نوازی است که علاوه بر پرندگان زیبا صوت آوازخوان که در کنار باغها و درختان و گلها و نهرها و چشمه سارهای بهشتی با آهنگی بسیار خوش می خوانند که صدای بلبل های دنیا در مقابل آنها همانند صدای کلاغ است. خود درختان بهشتی هم با نسیمی که بر آنها می وزد، صدای بسیار خوش و آواز بسیار دلچسبی از خود بیرون می دهند که وسایل موسیقی و تار و طنور دنیا در مقابل آن هیچ و پوچ است.



در کنار این ساز و آوازها و نغمه های روح افزا و دلنشین، حوریان بهشتی نیز برای بهشتیان می خوانند که هر بیننده و شنونده ای را مدهوش می کند.
عطر و بوهای بهشتی که دیگر حد و حصری ندارد؛ چون بهشت خودش به قدری خوش بو است که بویش از هزار سال راه به مشام می رسد؛ زیرا علفها و خاک بهشت از زعفران و مشک و عنبر است چه رسد به گلها و عطریات بهشتی. خداوند به فرشتگان دستور می دهد، بهشتیان را عطرآگین کنید. آنان نیز با بهترین عطرهای بهشتی، ایشان را عطرافشانی می کنند و عطر و بوهای بسیار خوشی هم از زیر عرش الهی بر بهشتیان می وزد که جسم و روحشان را معطر می سازد. بهشتیان پس از استفاده از نوشیدنیها و غذاها و میوه های بهشتی و دمساز شدن با حوریان درشت چشم و زیبارو و مهربان در قصرها و ویلاهای بهشتی و در کنار آبشارها و نهرها و باغها و درختان خارج از تصور بشری، اگر احتیاج به تفریح پیدا کنند، اسبهای ابلق و بسیار زیبا و پرنده ای در اختیارشان است که بر آنها سوار می شوند و به هر جایی که بخواهند پرواز می کنند و تفریح می نمایند. حتی بعضی از بهشتیان خودشان بال و پر دارند و با پرهای خویش به پرواز در می آیند و سیر و سیاحت می کنند.
بهشت به قدری نورانی است که در هیچ جای آن ظلمت و تاریکی نیست، زیرا علاوه بر اینکه از آبها و درختان و قصرها و زمین و زمان بهشت نور می بارد، نور هر کدام از حورالعین ها به قدری زیاد است که نور خورشید در مقابل نور هر یک از آنها همانند نور ستاره ای است در روز روشن در کنار خورشید. بزرگی بهشت به قدری است که به هر یک از بهشتیان حداقل به اندازه هزار سال راه، از بهشت، زمین و باغ و قصر و... می رسد.


و در روایت است که: بزرگی بهشت به اندازه آسمانها و زمین است.
تختها و مبلمانها و بالشها و فرشهایی که در اختیار بهشتیان است از حریر و دیبا و سندس و استبرق و زبرجد و یاقوت و طلا و نقره است.
لباسها و زیورآلات و زینت آلات بهشتیان که دیگر حد و حصری ندارد، در شکلها و رنگهای مختلف و گوناگون از حریر و دیبا و لباسهایی از نور و... در هزاران نوع و رنگ.
خود بهشت هم دارای درجات ومقامات مختلفی است که دارای درهای متعدد می باشد و هر کس به اندازه رتبه و مقامی که دارد، از درجه و بهشت مخصوص به خود استفاده خواهد کرد.




و بالاترین درجه و مقام بهشتی از آن پیشگامان و مقرّبان است و هر کس در بهشت هر مقدار قرآن بخواند به درجات بالاتری می رود.

و سرانجام، بهشتیان علاوه بر نعمتهای جسمانی، از نعمتهای معنوی و لذتهای روحانی زیادی نیز برخوردارند که مهمترین آن ها دیدن رسول خدا (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، ائمه اطهار و چهارده معصوم (ع) و پیامبران و اولیای الهی و میهمان شدن بر ایشان و از همه مهم تر، میهمان مخصوص شدن بر خداوند و تجلّی حضرت حق بر بهشتیان است که با هیچ نعمت مادی و جسمانی قابل قیاس نیست؛ خداوند از ایشان راضی می شود و ایشان هم از خدا راضی می باشند و خداوند همه گونه نعمت مادی و معنوی را در اختیارشان قرار می دهد که در رأس آنها متجلی شدن ذوالجلال و الاکرام بر میهمانان بهشتی است؛ همانگونه که خداوند در دنیا بر حضرت موسی تجلی کرد



امضای کاربر :
(( همواره برای خدا باشیم »=« در راه خدا باشیم »=« معرّف خدا باشیم ))


رسم گمنامی عجب عمق عظیمی دارد. که اهل آن هر چه در گمنامی پیش میروند به پایان خط نمی رسند.
چهارشنبه 26 آذر 1393 - 11:38
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از gomnam62 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: star67 / sajedeh / sanjaghak1374 / seti / rezvan71r71 /
gomnam62 آفلاین



ارسال‌ها : 1613
عضویت: 30 /2 /1393
محل زندگی: بابل
تشکرها : 4264
تشکر شده : 9599
پاسخ : 2 RE ان شاءلله وعده همه ما تو بهشت خدا
مشت نمونه خروار

در تفسیر آیه (و اذا رایت ثم رایت نعیماً و ملکاً کبیراً) آمده است که امام باقر (ع) فرمودند: حضرت علی (ع) از رسول خدا (ص) راجع به تفسیر آیه (لهم غرفٌ من فوقها غُرفٌ) سؤالی کرد که چگونه و برای چه وبرای کی این غرفه ها ساخته شده؟
حضرت فرمود: ای علی! خداوند این غرفه ها و اتاقها را برای اولیایش از درّ و یاقوت و زبرجد ساخته و سقف آنها از طلا و نقره به هم بافته شده است. هر غرفه ای 1000 در از طلا دارد. و در هر دری فرشته ای است. و در آن غرفه ها فرشهایی از حریر و دیبا، با رنگهای مختلف بر روی هم انداخته شده است.


شن و ماسه حیات آنها از مشک و عنبر و کافور است، هنگامی که مؤمن وارد بهشت می شود تاج بزرگی و کرامت بر سرش می گذارند و لباسهای فاخری با رنگهای مختلف بر تن او می پوشانند که از طلا و نقره و لولو و یاقوت سرخ بافته شده اند و هنگامی که مؤمن بر روی تخت خویش می نشیند، تخت از خوشحالی به حرکت در می آید.

وقتی ولیّ و دوست خدا در منزلش مستقر می شود فرمانده فرشتگان و خدمت گزارانش می خواهد از او اجازه بگیرد و بر او وارد شود تا کرامات خداوند را بر او تبریک و تهنیت بگوید. اما خدمتگزارانش می گویند: فعلاً صبر کن چون ولیّ خدا بر اریکه خویش تکیه داده و همسر و حورالعینی که خداوند به او داده می خواهد به پیش ولی خدا برود.


 در این هنگام همسر حورالعینش از خیمه اش بلند می شود تا پیش او برود، او 70 لباس بافته شده از یاقوت و لولو و زبرجد رنگ آمیزی شده با مشک و عنبر بر تن دارد و تاج کرامت بر سر دارد. و کفشی از طلای آمیخته به یاقوت و لولو بر پا دارد و هنگامی که به ولیّ خدا می رسد از روی شوق و علاقه زاید الوصفی می گوید: ای ولیّ خدا! امروز، روز غم و غصه و ناراحتی نیست چرا ایستاده ای من برای تو هستم و تو هم برای من هستی. در این هنگام هر دو با هم معانقه می کنند و دست درگردن یکدیگر می اندازند. سپس حوریه به او می گوید: ای ولیّ خدا! تو محبوب من هستی و من محبوب تو هستم، من عاشقه و شیفته و دلباخته تو هستم و تو عاشق و دلباخته من. سپس خدا 1000 فرشته می فرستد تا ورود به بهشت و ازدواج با حورالعین را به او تبریک بگویند اما مگر به همین راحتی می توانند فرشتگان مخصوص خدا وارد شوند و تهنیت بگویند.

1000 فرشته مخصوص خداوند وقتی وارد اولین درب قصر آن ولیّ خدا می شوند، به فرمانده نگهبانان درها می گویند: از ولیّ خدا برای ما اجازه بگیر، خداوند ما را فرستاده تا به او تبریک و تهنیت بگوییم. او می گوید: صبر کنید تا من از دربان بعدی اجازه بگیرم و موقعیت شما را اعلام کنم. او می آید و به دربان بعدی می گوید و حال آنکه بین او و دربان بعدی سه تا باغ فاصله است، به او می گوید: در جلو درب اول، 1000 فرشته از طرف خداوند آمده اند برای تبریک گویی.

او می گوید: من نمی توانم از ولیّ خدا اجازه بگیرم، چون او هم اکنون در کنار همسرش است. بین آن دربان و ولیّ خدا هم دو تا باغ فاصله است. حاجب و دربان می آید پیش قیّم و جریان را می گوید. قیّم بلند می شود می رود پیش خدام مخصوص و جریان را می گوید، آنان نیز به ولیّ خدا اطلاع می دهند و اجازه می گیرند و 1000 فرشته مخصوص خدا بر ولیّ خدا وارد می شوند در اتاقی که 1000 در دارد و در هر دری نگهبانی از فرشتگان است.



1000 فرشته خداوند هر کدام از یکی از این 1000 در وارد می شوند و تبریک و تهنیت خداوند را ابلاغ می کنند.

این است تفسیر آیه ای که می گوید: (و الملائکه یدخلونَ علیهم من کلِّ بابٍ).

و این است تفسیر آیه (و اذا رایت ثم رایت نعیماً و ملکاً کبیراً).  که ملائکه مخصوص پروردگار عالمیان بدون اجازه، حق وارد شدن بر او را ندارند. و این همه قصر و باغ و خدمه و حورالعین و... در اختیار او است. تازه این قطره ای است از نعمت بیکران الهی اما مشت نمونه خروار است



امضای کاربر :
(( همواره برای خدا باشیم »=« در راه خدا باشیم »=« معرّف خدا باشیم ))


رسم گمنامی عجب عمق عظیمی دارد. که اهل آن هر چه در گمنامی پیش میروند به پایان خط نمی رسند.
چهارشنبه 26 آذر 1393 - 11:50
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از gomnam62 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: star67 / sajedeh / anabita / sanjaghak1374 / rezvan71r71 /
gomnam62 آفلاین



ارسال‌ها : 1613
عضویت: 30 /2 /1393
محل زندگی: بابل
تشکرها : 4264
تشکر شده : 9599
پاسخ : 4 RE ان شاءلله وعده همه ما تو بهشت خدا
ملائکه و فرشتگان بهشتی

فرشتگان الهی از هنگام قبض روح انسانهای صالح، در اختیار ایشان هستند تا صحرای محشر و بهشت که قرآن می فرماید: (الذین تتوفّاهُم الملائکه طیبینَ یقولونَ سلامٌ علیکم اُدخلو الجنه بما کنتم تعملون):
«وقتی ملائکه قبض روح، جان افراد صالح و پاک و پاکیزه را می گیرند به ایشان سلام می دهند و می گویند: داخل بهشت شوید.»

و در روز قیامت نیز ملائکه حضور دارند که قرآن می فرماید: (و تری الملائکهً حافینَ من حولِ العرش یسبح بحمد ربهم و قضی بینهم بالحق و قیلَ الحمدُ لله رب العالمین): «در روز قیامت، فرشتگان بر گرد عرش خدا حلقه می زنند و مشغول ستایش و تسبیح خداوند می گردند و در میان بندگان به حق داوری می شود.»

و در روایت است که: در روز قیامت، ملائکه الهی با ناقه هایی از نور پیش افراد صالح می آیند ایشان را از قبرهایشان سوار بر ناقه های نورانی و بالدار می کنند و به محشر و از آنجا به بهشت می برند. و در بهشت نیز قرآن می فرماید.
 
(و لملائکمه یدخلون علیهم من کلِّ بابٍ سلام علیکم بما صبرتُم فنعم عقبی الدّارِ): «فرشتگان الهی در بهشت از هر دری بر بهشتیان وارد می شوند و بر ایشان سلام می دهند و می گویند: به خاطر صبر و شکیبایی شما چه آخرت خوبی نصیبتان گشت.»

هنگامی که اولیای الهی در بهشت در جایگاه و منازل خویش قرار گرفتند خداوند هزار فرشته مخصوص می فرستد تا بهشت برین و قصرها و حورالعین و نعمتهای بهشتی را به ایشان تبریک بگویند.



رضوان خازن بهشت

رئیس فرشتگان بهشتی، رضوان خازن و اختیاردار بهشت است که فرشته ای زیبا، خوشرو، خوش اخلاق و خنده رو است که خداوند او را از جمال خویش خلق کرده است و کاملاً نقطه مقابل خازن جهنم است که بسیار بد اخلاق، زشت، سیاه چهره، ترسناک و وحشتناک است.

هر کس وارد بهشت شود باید با اطلاع و اجازه رضوان، خازن بهشت باشد مگر گروهی که خداوند را مخفیانه عبادت کرده اند که در روایت است: در روز قیامت، رضوان خازن بهشت گروهی را می بیند که بدون اطلاع او و بدون آمدن پیش او وارد بهشت شده اند، به ایشان می گوید: شماها چه کسانی هستید و از کجا وارد بهشت شدید؟

آنان درجواب می گویند: ما گروهی هستیم که خداوند را مخفیانه عبادت و پرستش کردیم، خداوند نیز ما را مخفیانه و به طور سرّی وارد بهشت کرد.


امضای کاربر :
(( همواره برای خدا باشیم »=« در راه خدا باشیم »=« معرّف خدا باشیم ))


رسم گمنامی عجب عمق عظیمی دارد. که اهل آن هر چه در گمنامی پیش میروند به پایان خط نمی رسند.
پنجشنبه 27 آذر 1393 - 09:32
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 4 کاربر از gomnam62 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: star67 / seti / rezvan71r71 / sanjaghak1374 /
gomnam62 آفلاین



ارسال‌ها : 1613
عضویت: 30 /2 /1393
محل زندگی: بابل
تشکرها : 4264
تشکر شده : 9599
پاسخ : 5 RE ان شاءلله وعده همه ما تو بهشت خدا



 نغمه ها و ساز و آوازهای بهشتی


صداها و نغمه های خوش، چیزی است که با روح و فطرت انسان سازگار است؛ منتهی اسلام جلو ساز و آوازهای مطرب و حرام را که انسان را حالی به حالی می کند گرفته اما نغمه ها و آوازهای غیر مطرب که هم با ساختمان وجودی بشر سازگار است و هم با دستورات اسلام، نه تنها حرام نیست بلکه مستحب نیز می باشد. مثلاً تأکید شده است که قرائت قرآن با صوت حسن و زیبا باشد. یا کسی اذان بگوید که صدایش نیکو است. در بهشت نیز نغمه های خوش فراوان است. مثلاً شاخه های درختها چنان منظم به هم می خورند و صداهای خوش تولید می کنند که روح را صفا می دهد. و پرندگان بهشتی در کنار چشمه سارها و باغها و درختان و نهرهای بهشتی چنان با الحان خوش می خوانند که با توجه به محیط مناسب و صدای آبشارها و جویبارها چنان فضایی ایجاد می شود که روح انسان مدهوش می شود.

امام رضا (ع) می فرماید: «بر روی درختان پر میوه بهشتی مرغان آواز خوانی هستند که بدن ایشان از مروارید است و بالهایشان از یاقوت، این مرغان آواز خوان با انواع و اقسام صداهای خوش و دلکش برای بهشتیان آواز می خوانند و نغمه سرایی می کنند.»
همچنین امام صادق (ع) می فرماید: «در بهشت درختی است که خداوند به بادها دستور می دهد که بر آن درخت بوزند، آنگاه از آن درخت آوازی بلند می شود که هرگز خلایق، ساز وآوازی به خوشی و خوبی آن نشنیده باشند. » سپس فرمودند: «این در عوض آن است که پرهیزگاران در دنیا از ترس خدا شنیدن غنا و موسیقی مطرب را ترک کردند.»




پیامبر اکرم (ص) می فرماید: هر بنده ای که وارد بهشت می شود دو تا حورالعین بالای سرش می نشینند و دو تا هم پایین پایش و با صوت زیبا برای او غنا و موسیقی و ساز و آواز می زنند و می خوانند که البته با ساز شیطانی نیست بلکه با تمجید و تقدیس رحمانی است و صدای ساز و آواز آنان را تمام جن و انس می شنوند.

همچنین در روایت بعدی آمده که: پیامبر اکرم (ص) برای مردم صحبت می کرد و از نعمتها و زنان بهشتی می گفت، یک بادیه نشین که در بین جمع حاضر بود روی دو زانو نشست و عرض کرد: ای رسول خدا! آیا در بهشت، غنا و موسیقی هم هست؟ حضرت فرمود: بلی ای اعرابی، در بهشت نهری است که در اطراف آن دختران سفید و زیبا و خوشگلی هستند که با صدای زیبا و دلکش مشغول نغمه سرایی و آواز خوانی هستند که همانند آن را هرگز خلایق تا آن موقع نشنیده اند؛ و این بهترین نعمت بهشتی است.

و در روایت بعدی آمده که: در بهشت درختانی است که بر آنها زنگهایی از نقره بسته اند که هرگاه دل اهل بهشت، غنا و موسیقی بخواهد، خداوند از زیر عرش، بادهایی بر آن زنگها می وزد و آنها به صدا در می آیند و چنان صدای خوش و آواز قشنگی از آنها بر می خیزد که اگر اهل دنیا آن صداها و ساز و آواز شادی بخش را بشنوند از خوشحالی زیاد قالب تهی خواهند کرد.



و در روایت بعدی آمده که: پیامبر اکرم (ص) در مورد درجات و نهرها و مقامات بهشتی صحبت می کرد، فردی بلند شد و عرض کرد: یا رسول الله! من صوت حسن و آوازهای خوش را دوست دارم آیا در بهشت آواز خوش هم برای من هست؟ حضرت فرمود: آری قسم به خداوندی که جانم در دست اوست. در بهشت درختی است که خداوند به آن دستور می دهد بر گوش بندگان من که در دنیا مشغول عبادت و ذکر و یاد من بودند از صداهای خوش و ساز و آوازت برسان. آن درخت نیز چنان با صدای بلند می خواند و می نوازد که خلایق مثل آن را قبل از آن هرگز نشنیده اند و صدای ساز و آواز آن درخت، تسبیح خداوند است.


همچنین پیامبر اکرم (ص) فرمودند: به هر بهشتی تعداد زیادی از زنان بهشتی و حورالعین می دهند، هر ساعت که نوبت هر یک از آنان باشد همه زنان پیش او جمع می شوند و با صدای زیبا و دلکش شروع به آواز خوانی می کنند که هیچ چیزی شیرین تراز آن نیست؛ طوری که تمام موجودات بهشتی از آن صداهای دلکش به اهتزاز در می آیند و خوشحال می شوند. آنان دسته جمعی چنین می خوانند.

نحن الخاغلدات فلا نموت ابداً
نحن الناعمات فلا نبأس ابداً
نحن الراضیات فلا نسخط ابداً 

یعنی: ما همیشه در بهشت هستیم و هرگز نخواهیم مرد و خیلی نرم خو و لطیف و ملایم هستیم، هرگز غمگین و محزون و ناراحت نمی شویم. و ما همیشه راضی و خشنود هستیم و هرگز غیظ و غضب نمی کنیم.

زنان و حوریان بهشتی با این اشعار پر معنی مشغول ترانه خوانی و نغمه سرایی می شوند و خوشحالی شوهران بهشتی خویش را صد چندان می کنند.



و در روایت دیگری آمده که: زنان بهشتی دست یکدیگر را می گیرند و به طور دسته جمعی با صدای زیبا و دلربا شروع به خواندن می کنند. حورالعین ها اشعاری که قبلاً ذکر شد می خوانند، غیر حورالعین ها و زنان دنیایی نیز چنین می خوانند:

نحن المصلیات و ما صلیتن
نحن الصائمات و ما صمتنّ

نحن المتوضیات ما توضیتنّ
نحن المتصدقات و ما تصدقتنّ

فغلبنهن والله

یعنی: ما در دنیا نماز خواندیم اما حورالعین ها نماز نخواندند. ما روزه گرفتیم، آنها روزه نگرفتند. ما وضو گرفتیم، آنها وضو نگرفتند. ما صدقه دادیم، آنها صدقه ندادند، پس به خدا ما بر آنها غلبه کردیم و پیروز گشتیم.



همچنین در روایت دیگری آمده که:
در بهشت نهری است که دختران بهشتی دور تا دور آن نهر را گرفته اند، خداوند به ایشان دستور می دهد که تمجید و تسبیح و تحمید مرا به گوش بندگانم برسانید. آنان نیز با صدای بلند و با لحن و آواز خوش شروع به آواز خوانی می کنند که خلایق هرگز همانند آن را نشنیده اند و اهل بهشت همه شان با شنیدن آن آواز، بسیار خوشحال و شاد و مسرور می گردند



امضای کاربر :
(( همواره برای خدا باشیم »=« در راه خدا باشیم »=« معرّف خدا باشیم ))


رسم گمنامی عجب عمق عظیمی دارد. که اهل آن هر چه در گمنامی پیش میروند به پایان خط نمی رسند.
پنجشنبه 27 آذر 1393 - 09:39
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از gomnam62 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: seti / rezvan71r71 / star67 / sajedeh / sanjaghak1374 /
gomnam62 آفلاین



ارسال‌ها : 1613
عضویت: 30 /2 /1393
محل زندگی: بابل
تشکرها : 4264
تشکر شده : 9599
پاسخ : 11 RE ان شاءلله وعده همه ما تو بهشت خدا
سایه های بهشتی

همان گونه که در بخش باغها و درختان بهشتی گفته ایم؛ بهشت پر از درخت است، مخصوصاً درختانی که چشمه های فراوان از زیر آنها جاری است که آیات زیادی با جمله (جنات تجری من تحتها الانهارُ) آمده، یعنی:

«باغها و درختانی که چشمه سارها از زیر آنها جاری است» و مسلم است که هر جا آب کافی و درختان سر به فلک کشیده باشد، سایه های بلند و خنکی هم خواهد بود و لذا قرآن می فرماید: (و ظِلَّ ممدودٍ) " 1 " یعنی» «سایه ای ممتد و کشیده.»



ما در بحث درختان بهشتی، مخصوصاً در مورد درخت طوبا روایاتی آورده ایم که می گوید: سایه درخت طوبا به قدری زیاد است که اگر کسی سواره صد سال راه برود باز سایه یک طرفه درخت طوبا را نمی تواند تمام کند. یعنی اگر بخواهد سایه دو طرف آن را تمام کند بیش از دویست سال سواره راه برود باز تمام نخواهد شد؛ زیرا در روایتی آمده بود که هر برگی از درخت طوبا روی کل زمین را می پوشاند. در مورد درخت سدره المنتهی نیز از پیامبر اکرم روایتی آوردیم که فرموده بود، هر برگی از آن بر امتی سایه افکنده بود. این تنها سایه دو تا درخت است و حال آن که آن همه آیه در مورد باغها و درختهای بهشتی آمده نشان می دهد که بهشت پر از درخت و گل و سبزه است و همه اینها هم طراوت و شادابی دارند و هم سایه های لطیف و خنک و لذت بخش و دلنواز که اهل بهشت در زیر سایه های درختان بهشتی می نشینند و مشغول صحبت می شوند.



در مورد سایه های بهشتی، در آیه 57 سوره نساء می فرماید: (و ندخلُهُم ظِلاً ظلیلاً): «آنان را در سایه های گسترده و فرح بخش جای می دهیم.»
و در آیه 35 سوره رعد می فرماید:

(مَثَلُ الجنه التی وعد المتقون تجری من تحتها الانهار الکها دائمٌ و ظلُّها):
یعنی «بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده چنین است که چشمه سارها از زیر درختان آن جاری است و خوردنیها و سایه های آن دائمی و همیشگی است.»
فرق سایه های دنیا با بهشت در این است که اولاً سایه های دنیا دائمی نیست بلکه در بخشی از روز است و در بخشی نیست. در آن بخش هم که هست همیشه توأم با خنکی و لطافت نیست اما سایه های بهشت هم دائمی است و هم بسیار لطیف و خنک است و اصلاً قابل مقایسه با سایه های دنیوی نیست.
و در آیه 56 سوره یس می فرماید: (هم و ازواجهم فی ظِلالٍ علی الارائک مُتَّکِئونَ): «بهشتیان با همسرانشان در زیر سایه های بهشتی بر روی تخت ها می نشینند و تکیه می دهند.»



بهترین حالت استفاده از سایه ها وقتی است که در سایه درختی که آب از زیرآن جاری است تخت بگذارند، انسان بر روی تخت بنشیند و بر پشتی تکیه دهد و آن منظره ها را تماشا کند و از لطافت و خنکی آن استفاده کند که خداوند دقیقاً این منظره ها را از بهشت به نمایش می گذارد و می گوید: سایه های بهشتی چنین حالتی دارد.
و در آیه 14 سوره دهر می فرماید: (... وَ دانیهٌ علیهم ظلالُها...): «اهل بهشت لباسهای حریر پوشیده و در زیر درختان بهشتی بر روی تختها نشسته و بر بالشها و پشتی ها تکیه داده اند در حالی که نه گرمای طاقت فرسای خورشید در تابستان را می بینند و نه سرمای سوزناک زمستان را؛ سایه های درختان بهشتی از نزدیک بر آنها سایه افکنده و چیدن میوه های آنها برایشان بسیار آسان است.



و بالاخره در آیه 41 سوره مرسلات می فرماید: (انَّ المتقین فی ظِلالٍ وَ عُیونٍ): «پرهیزگاران در زیر سایه درختان بهشتی و در میان چشمه سارها قرار دارند» و همه گونه غذا و میوه ای که میل داشته باشند در اختیارشان است، بخورند و بیاشامند گوارای وجودشان باد

امضای کاربر :
(( همواره برای خدا باشیم »=« در راه خدا باشیم »=« معرّف خدا باشیم ))


رسم گمنامی عجب عمق عظیمی دارد. که اهل آن هر چه در گمنامی پیش میروند به پایان خط نمی رسند.
سه شنبه 09 دی 1393 - 19:05
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از gomnam62 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: sanjaghak1374 / star67 /
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :